– Innstillingen fra årsmøtet i NF var å få til noe felles på dette vanskelige området, forteller Jørgen Moland, leder for DNTs skredkomite. – Vi vil koble på flest mulig, og for eksempel har både Nordtind, Røde Kors og Markus Landrø sagt seg positive til en felles nasjonal standard.
Målet er å innføre den nye standarden fra vinteren 2013/2014. Men allerede denne vinteren kan aktører søke om å få bruke DNTs eksistrenede opplegg, som er grunnlaget for den nasjonale standarden.
LES OGSÅ: Trapper oppsikkerthetsarbeidet
DNTs skredstige er lagt opp fra dagskurs til 40 dager med utdanning. Den grunnleggende delen er ment for folk flest uten at de nødvendigvis skal lære bort til andre. Resten av utdanningsstigen er rettet mot de som ønsker å bli instruktører. Hele stigen er bygd opp på samme måte som Norsk Fjellsportforum sin nasjonale standard for bre og klatring.
– Vi ser en veldig etterspørsel av skredkurs, også blant de som stadig flere som allerede befinner seg i bratt terreng. Da er det bedre med en felles, nasjonal standard, som alle kan enes om enn mange ulike lokale praksiser. De fleste i miljøet er positive og tenker nok at dette er på høy tid. Det vil kunne bidra til å nå flere folk med ulykkesforebyggende arbeid, sier Moland.
På årsmøte ble det tydelig at flere mente det var på høy tid med en nasjonal standard, og Moland mottok applaus for forslaget som ble lagt frem. Med kun noen få innvendinger, som gikk på detaljer som å øke antall dager i utdanningen, ble det enighet i Norsk Fjellsportforum om å få til en nasjonal standard.
– Alle de som kommer innom et slikt kurs vil oppleve hvor mye vekt som legges på hvor vanskelig det er å si med sikkerhet om området er trygt å ferdes i. Samtidig kan vi ikke lenger bare si «gå rygg vær trygg», eller «gå rundt». Vi må forholde oss til at både utstyr, skiferdigheter og endrede holdninger gjør at stadig flere spør seg om det er trygt å kjøre «her i dag», uten at 30 grader er en absolutt grense. Det er denne gruppen som trenger kunnskapen mest akkurat nå, sier Moland.
LES OGSÅ:
Hvordan leser vi snøskredvarselet?