I sommer var jeg i Sveits og reiste rundt med tog og buss. Da fikk jeg lyst til bruke denne vinteren til å prøve ut noe jeg tror kun kan være mulig å få til å bli bra i Sveits; en uke på ski der vi reiser dit forholdene er best, uten å leie bil, men i stedet kun satser på kollektiv transport.
Har du allerede vært i Davos, Engelberg eller Andermatt, har du garantert sett eller benyttet deg av de små, røde togene som tilsynelatende går over alt. I Engelberg må du for eksempel kjøpe togbillett for å komme deg tilbake til heisen etter offpistturen ned til Grünerwald og i Zermatt og Andermatt tar du toget rundt i heisystemet. Og flere steder er veien lang hvis dere bestemmer dere for å krysse Alpene på jakt etter gode forhold. Er du i Verbier og oppdager at det er i Andermatt det snør, er bilturen drøy. Togturen rett gjennom fjellene går mye raskere.
Billetten vi reiste rundt med i sommer, og har planer om å kjøpe på nytt i vinter, heter SwissPass og den ga oss mulighet til å reise så mye vi ville på 20.000 kilometer med buss og toglinjer – innenfor et land som er en drøy tiendedel av Norge. Hvis dere er to personer som kjøper billetten (det er billigere når flere bestiller samtidig), koster den omtrent 1600 kroner per person for åtte dager eller snaut 2000 kroner for to uker. Med en gang høres det dyrere ut en prisen du sjekket på nettsidene til bilutleierne, men det var før du klikket deg videre og fikk fram pristilleggene på vinterdekk, kjettinger, skistativ og ekstraforsikring. Og det regnestykket er dessuten ikke ferdig før du har lagt til bensin og bompenger.
Billetten kjøper du enten på nett (swisstravelsystem.ch) eller når du lander i Zürich eller Genéve. Har du planer mange dager på sveitsisk snø, blir billetten enda gunstigere. Da kan du for eksempel betale 2500 kroner for en måned med uinnskrenket rett til å bruke verdens beste tog- og busstilbud. For det beste med kollektivtrafikken i Sveits, er at den i motsetning til i mange andre land faktisk fungerer sånn som det skal. Kun fire av hundre tog er mer enn fem minutter forsinket og da vi var der i sommer, og måtte bytte tog for å komme helt fram dit vi skulle, virket togkonduktøren oppriktig lei seg da han sjekket rutetiden vår og beklaget at forbindelsen videre var så dårlig at vi måtte vente i hele trettiåtte minutter på neste tog.
Og til slutt, hvis du er i Verbier med leiebil når det snør i Andermatt, er det raskest å sette bilen på toget gjennom Furkatunellen for å komme til de beste forholdene. Da skjønner du at det i Sveits faktisk finnes gode alternativer til en mørkeblå Opel Corsa med AVIS-klistremerke på bakdøra.