– Hastverk og hestehandel
Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i DNT, omtaler forslaget som lite klokt.
– Dette er en veldig skuffende og lite klok beslutning, som lukter hastverk og hestehandel. Vi forstår at denne lovendringen kan ha noe for seg i deler av landet, men det store flertallet av Norges befolkning ønsker ikke dette. Hadde de som står bak dette flertallet vært noenlunde ansvarlige hadde man utredet dette for noen områder – og ikke vedtatt frislipp over hele landet, sier DNT-sjefen.
Denne kritikken får gjenklang i det organiserte friluftslivet for øvrig, særlig fra paraplyorganisasjon Norsk Friluftsliv.
Generalsekretær Lasse Heimdal har vært en tydelig kritiker i øvrige omtaler av saken. Intakt natur er en naturopplevelse mange er redd for går tapt.
– Denne regelendringa er et tap for friluftsfolk over hele landet, og for alle som søker fjellet for å oppleve stille og urørt natur. Motorisert ferdsel i naturen får stadig mer plass, og det er en trist utvikling som endrer de tradisjonelle friluftslivsverdiene våre, skriver Lasse Heimdal i en pressemelding.
Det samme ble fremhevet av opponenter til forslaget i Stortingets debatt.
– Overdriver konsekvensene
Særlig Arbeiderpartiet har måttet tåle kritikk for sin rolle i vedtaket. Runar Sjåstad, Ap-representant fra Finnmark, har forsvart saken fra talerstolen i Stortinget.
Altfor ofte overdrives konsekvensene av en oppmykning eller tilpasning av lovverket. Totalbelastningen når det gjelder støyproblematikk, belastningen på natur, dyreliv, trivsel, må vurderes. Men det mener vi at den enkelte kommune er best i stand til å gjøre, sa Sjåstad fra talerstolen på stortinget tirsdag 5. mai.
Sjåstad har også fremhevet at lokale forhold varierer stort i landet, og at det er fornuft i bunnen for ferdselsforbudet – dette er kun en endring i ett av mange fritak for loven.
– Jeg har fått mange reaksjoner – både fra de som støtter og er imot forslaget. Lovendringen fører ikke med seg en økning av motorisert ferdsel i utmark. Men den gir mulighet for det, og den gir mulighet for å begrense det. Den tilliten gir vi våre kommuner. Det sa Terje Halleland fra Fremskrittspartiet under debatten i Stortinget.
Lovendringen ble vedtatt med 49 stemmer for og 37 imot. Endringen vil tre i kraft fra 1. oktober 2020.