Fremtiden er foran oss

Øko-filosofi ble tatt i mot med begeistring i Norge på 1970-tallet fordi tankemønsteret satte ord på og formulerte løsninger på saker som folk var opptatt av, da den økonomiske vekstens følger ble tunge å bære.

Sist oppdatert: 30. september 2019 kl 12.00
NASJONALFJELLET: Å finne gleden av å leve naturvennlig er i tråd med Stetind-erklæringen. Ilustrasjon: Kristian Tiller Torsvik
NASJONALFJELLET: Å finne gleden av å leve naturvennlig er i tråd med Stetind-erklæringen. Ilustrasjon: Kristian Tiller Torsvik
Lesetid: 3 minutter

Selv om ordet filosofi ikke lett vekker begeistring blant nordmenn flest, ble betegnelsen øko-filosofi tatt imot med velvilje på 1970-tallet. Forklaringen er nok at dette tankemønsteret satte ord på og formulerte løsninger på saker som folk var opptatt av:

Motstand mot den hensynsløse kraftutbyggingen i fjellheimen vår, protest mot en skremmende forurensning av luft og vann – og ikke minst trusselen om medlemskap i Det europeiske Fellesmarked (EF, nå EU).

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,

Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen