Tenk på komposisjonen når du fotograferer

Når det ikke er noe som er rett eller galt, hvordan vet du da hva den beste komposisjonen for motivet ditt er? Naturfotograf Kristin Folsland Olsen sine tips gjør deg til en bedre fotograf.

Sist oppdatert: 10. juli 2021 kl 07.00
Lesetid: 3 minutter

Når aktive ferier nærmer seg, er det mange som ser frem til å forevige og dele sine beste ferieminner med både venner og følgere. 

I denne episoden av Naturfotoskolen snakker programleder Kristin Folsland Olsen om ulike måter å komponere natur- og portrettbilder på, hvordan du planlegger og rydder innholdet.

Her kan du lære deg enkle komposisjonsregler som «det gylne snitt» og få ideer til hvordan du unngår forstyrrende elementer i landskapsbildet ditt. 

– Det hjelper ikke å være på spektakulære steder hvis du bare virrer formålsløst med kameraet. Det gjelder å få en god komposisjon, sier Folsland Olsen. 

I første episode av Naturfotoskolen tok vi for oss kamerainnstillingene, og lærte deg å ta kontroll over uttrykket i bildet ved bevisst bruk av dybdeskarphet og eksponering. I vår tid kan mobilen gjøre det meste av fototekniske valg for deg, men den kreative biten, og selve innholdet i bildet, står alltid fotografen for selv.

Det gylne snitt

Selv om det ikke finnes noe fasitsvar på hva som er rett og galt, er komposisjonen ofte det som skiller et hvilket som helst bilde fra et godt bilde. Komposisjonsreglene, eller retningslinjene, forteller deg hvor i bildet det kan være lurt å plassere elementene du vil ha med. 

Det gylne snitt er en loddrett og vannrett tredeling av bildet, en inndeling som gir deg ni rektangler og fire krysningspunkter mellom loddrett og vannrett linje. Dersom du plasserer de viktigste elementene i bildet i ett eller flere av disse krysningspunktene, vil du gjerne oppnå en god balanse i bildet.  

Tar du bilde av en person, er det også viktig å ha rom i den retningen blikket går mot, råder Folsland Olsen. Bildekanten bør altså ikke være rett foran ansiktet, men bak hodet, ved portretteringer. 

Vær ryddig

Når du er fotograf, er det også viktig å rydde opp i komposisjonen din. Unngå unødvendige elementer i bildet. Hvis det ligger noen ting i forgrunnen, eller det kommer inn folk i bakgrunnen, kan du enten fysisk fjerne tingene, be personene flytte seg, eller flytte på deg selv så du får en annen vinkel. Du kan også endre perspektivet på bildet. 

Om du vil gjøre det enda et nivå ryddigere i søkeren, så kan du forsøke å isolere objektet ditt fra elementene i bakgrunnen. La det for eksempel være mye luft rundt personen, eller plasser personen du fotograferer inne i et eget felt i bakgrunnen. Unngå at harde linjer, horisonter eller stolper går tvers gjennom objektet. 

Bruk målestokk-prinsippet

Om du ønsker å fremheve størrelsen på noe i bildet, kan det være et spennende grep å plassere en person i forgrunnen av dette. For eksempel foran en foss eller en fjellrekke, så du på en enkel måte fremhever hvor liten personen er i forhold til den storslåtte naturen.

Eller en fyrstikkeske plassert ved siden av fisken du nettopp fanget. 

Se alle episodene av Naturfotoskolen

NATURFOTOSKOLEN 

Henningsvær-fotografen Kristin Folsland Olsen lærer deg det du trenger å vite for å ta flotte bilder fra turene du går. Lær hvordan du mestrer kamerainnstillingene, komponerer et bilde, velger rett kameraobjektiv eller hvordan du kan eksperimentere deg fram til de beste blinkskuddene. 

Publisert 10. juli 2019 kl 07.00
Sist oppdatert 10. juli 2021 kl 07.00

Relaterte artikler

UT OG LEKE: Det er gøy å ta bilder, prøv gjerne med nye vinkler! Foto: Skjermdump
NATURFOTOSKOLEN (EP1-5)

Snarveien til bedre turbilder

KREVENDE SITUASJON: Når du skal ta bilder som dette, er det ikke spesielt hensiktsmessig med stort og tungt kamerautstyr. Foto: Kristin Folsland Olsen
NATURFOTOSKOLEN (S1E5)

Friluftsfotografens beste turtips

KAMERATER: Kiteren Kari Schibevaag og hunden Truls blir to gode fotoobjekter for fotografen. Foto: Kristin Folsland Olsen
NATURFOTOSKOLEN (S1E4)

Lek med kameraet

OPTISK: Det er en jungel av kameralinser og objektiver der ute. Vi hjelper deg å forstå hva du trenger. Foto: Kristin Folsland Olsen
NATURFOTOSKOLEN (S1E3)

Slik velger du rett kameraoptikk

(AV)KLART BILDE: Hva betyr det egentlig når blenderen stor og tallet er lavt? Det får du svar på i denne episoden. Foto: Kristin Folsland Olsen
NATURFOTOSKOLEN (S1E1)

Kan du kamerainnstillingene?

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen