10 ting du ikke visste om Mammut

Historien om Mammut begynte med produksjon av klatretau i 1862. I dag er Mammut en av Europas største produsenter av fjellsportutstyr, og en av de viktigste merkevarene fra Sveits.

1. Lang historie

I 2022 var det 160 år siden eventyret om Mammut startet, med taumakeren Kaspar Tannar som lagde tau i hjembyen Dintikon i Sveits. Omtrent samtidig var fjellklatresporten i oppblomstring.

2. Mammuts røde tråd

Likevel gikk det noen tiår før de ble kjent for kvalitetstau til  fjellklatring, som var krevende å lage og betraktelig dyrere enn tau til landbruk og industri. For å signalisere styrken i tauene ble det tvinnet inn en rød kontrolltråd i tauene, forseglet i endene og den ene taustumpen ble merket med en mammut. Slik kom også navnet og logoen, som et symbol på kraft og styrke.

3. Et folkemerke i Sveits

I Sveits er Mammut ansett som et premium sportsmerke for klatring og fjellsport, men de har likevel klart å nå bredt ut til befolkningen. I Norge ligger Mammut prismessig et sted mellom Norrøna og Helly Hansen, og de fleste sveitsere har et plagg eller en ryggsekk herfra. Ser du et godt voksent par på fjelltur i Alpene med rutete og kortermet skjorte, er sannsynligheten høy for at skjorta har en Mammut-logo. 

4. Mammut har pioneren innen skredsøkere

KLAR FOR OPPDATERING: Sender/ mottakeren Mammut Barryvox Pulse blir mer presis med oppdateringen 4.0 som er tilgjengelig nå. Foto: Mammut
KLAR FOR OPPDATERING: Sender/ mottakeren Mammut Barryvox Pulse blir mer presis med oppdateringen 4.0 som er tilgjengelig nå. Foto: Mammut

Skredsøkeren Mammut Barryvox S har lenge vært ansett som en av de beste sender/mottakerne på markedet, og en pioner som fortsatt leder an. Den ble testvinner i utemagasinet.no sin store test av skredsøkere. 

Sveitserne forteller gladelig at det var Barryvox som overtok redningsarbeidet for St. Bernhard-hundene – som også er en sentral del av den sveitsiske identiteten. 

5. Mammut + Ajungilak = sant

I 2001 kjøpte Mammut rettighetene til den norske soveposeprodusenten Ajungilak, og merkenavnet er fremdeles beholdt. Mammut-gruppen har også Raichle (fjellsko). 

6. Made in...

Selv om «Swiss Technology» er en sentral del av Mammuts varemerke, er «made in China» en del av Mammuts nyere historie. I 1980-90 ble deler av produksjonen flyttet fra Europa til Østen. Men selv om mange internasjonale selskaper har slitt med dårlige sosiale og arbeidsvilkår på fabrikkene, har ikke Mammut vært involvert i noen store skandaler.

I 2008 involverte selskapet seg i «Fair Wear», for å sikre og trygge arbeidsforhold og en mer transparent produksjonslinje. Korona-pandemien i 2020-21 traff Mammut ganske hardt og med produksjon i Wuhan fikk de merke konsekvensene av både portforbud og isolasjon, og usikkerhet i hele verdikjeden der mye stoppet opp. 

Våren 2021 ble Mammut solgt til det britiske investeringsselskapet Telemos Capital. I Sveits har oppkjøpet vært omdiskutert fordi store deler av Mammuts identitet er knyttet til Sveits. Antakelig en årsak til at for eksempel klatretau fremdeles produseres i Sveits.  

7. Mammut på verdensbasis

Mammut Sports Group er i dag et multinasjonalt selskap som er representert i 40 land med over 800 ansatte på verdensbasis. Rundt 60 prosent av omsetningen til Mammut kommer fra Europa, hvor de har 40 egne butikker, blant annet Zürich, Zermatt, Andermatt, Grindelwald.

I Norge er Mammut representert hos de fleste kjente sportskjedene. Hovedkontoret til Mammut ligger i Seon, Aargau i sentrum av Sveits. Rundt 340 personer har sin arbeidsplass i Seon.

8. Nordmann i toppledelsen

Den norske fjellklatreren og tidligere polfareren Simen Mørdre er kommersiell sjef i Mammut. 

simen mørdre
KOMMERSIELL SJEF I MAMMUT: Simen Mørdre. Foto: Matti Bernitz Pedersen

9. Bærekraftsmål

Friluftsbransjen trappet opp satsingen mot en mer energieffektiv og bærekraftig produksjon av klær og utstyr. Innen 2030 har Mammut Sports Group AG forpliktet seg til redusere sine drivgassutslipp med 30 prosent.

10. Mammut sponser store klatrestjerner

Klatreprofiler som Adam Ondra, Jacob Schubert, Hanna Meul og Nadine Wallner sponses av Mammut. 

Tre personer ser på klatreutstyr
PÅ JOBB: Adam Ondra (til venstre) på et mildt sagt arrangert bilde sammen med folk og utstyr fra Mammut. Foto: Mammut

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen