VENNETJENESTE: Gjør naturen en tjeneste og velg naturvennlige produkter, skriver Nils Faarlund. Illustrasjon: Kristian Tiller
Lesetid: 3 minutter
Utstyr for utendørs fritidsaktiviteter har fanget oppmerksomheten de siste par årene på grunn av det store, økologiske fotavtrykket – og teller nå blant verstingene i belastning av fri natur.
Hvor ille det står til med vår planet har vi blitt minnet om fra mange hold.
Tyngst veier rapportene fra FNs Klima- og Naturpanel. De som er kjent med Norges Høgfjellsskoles arbeid og/eller mestre fjellet – vårt organ for natur og friluftsliv som vi ga ut fra 1968 til 1999 – har merket seg at vi har tillagt utstyr stor betydning i vårt virke.
Som redaktør av Mestre fjellet medgir jeg at vi frem til 1971 la mest vekt på at utstyret var funksjonelt og tjente vår sikkerhet.
Samling av Nils Faarlund sine tekster fra spalten Mestre fjellet.
Selv om vi la øko-filosofisk tenkning til grunn for vår vegledning i fjellets friluftsliv, prioriterte vi sikkerhet fremfor naturvennlig materialvalg.
Forklaringen er at vi ivret for fjellets friluftsliv for å vinne venner for fri natur.
Med det tok vi på oss et tungt ansvar for skadeforebyggende arbeid og anbefalte plastski som ikke kunne brekke (tidligere modeller) og klatreryggsekker med duk og remtøy av nylon (Bergans Alpinist 1966, eget design)(!).
Ferden til Tseringma 1971 – «en antiekspedisjon» – førte til grunnleggende endring av vårt arbeid.
Møtet med sherpafolket i grenselandet mellom Nepal og Tibet i dagligliv i +/- 3500 moh. og som taukamerater i store høyder overbeviste meg om hvordan vi kunne gjøre vår øko-filosofiske tenking om til naturvennlig praksis.
Kunne sherpaene greie seg med ene og alene å bruke emner og fibre fra fri natur, og det så vi med egne øyne at de kunne, så kunne vel vi også. Og det kunne vi.
Det viste seg snart at slikt utstyr ofte var overlegent:
Ull til bekledning – kroppsnært og som forsterkning (isolerende i fuktig tilstand)
The Guardian har vært på skogstur nord for Oslo for å finne ut hva friluftsliv egentlig betyr.
Men – med få unntak forsvant naturvennlig utstyr som hyllevare. Hvem grep definisjonsmakten?
Øko-filosofien har svaret. Når naturen blir fratatt sin egenverdi og ikke er mer verd enn det den kan kjøpes for, blir naturvennlighet utkonkurrert.
Da får vi en vekstdrevet økonomi – nå kalt ny-liberalisme – med mote som maktmiddel i markedsføringen.
Bilindustrien og damekonfeksjon var tidlig ute med å gjøre pent brukte varer obsolete – utdatert.
Da oppgangstidene etter 2. verdenskrig fikk en knekk i USA i 1950-årene, ble hvitevarer (kjøleskap, etc.) og brunevarer (TV, etc.) gjort til bruk-og-kast varer.
Bergans og Norrøna var først i verden med kataloger for utendørs fritidsaktiviteter med årstall i 1970. Vi må gjenvinne definisjonsmakten!
I gjennomsnitt handler vi 60 prosent mer klær enn for 15 år siden. Forskjellen er at vi beholder dem halvparten så lenge. Plagg fra Norrøna er det gjerne annerledes med.
Jeg har tidligere skrevet om DOGA – vår statlige stiftelse for design og arkitektur – og deres tre Framtanke-konferanser.
Temaet var tekstiler til utendørs fritidsaktiviteter. Tankemønsteret hadde arrangørene hentet fra brattlandskunstnere Yvon Chouinard og Doug Tompkins som i løpet av de siste femti år har skapt det jeg kaller ‘Patagonia-effekten’.
Bergans, Norrøna og bransjeledende utstyrsleverandører fra hele Europa fulgte i dragsuget fra forbildet fra Ventura – som hentet inspirasjon fra norsk øko-filosofi (!)
Konklusjonen etter tre år var at ‘alle’ nå sto på for omstilling til naturvennlige produkter (!)
Det koster og tar tid. Er du med?!
Nils Faarlund har drevet Norges Høgfjellsskole i Hemsedal siden 1967, og vært en sentral skikkelse innen norsk friluftsliv, fjellredning, og i kvalifiseringen av internasjonalt godkjente tindevegledere. I flere år ga han ut publikasjonen «Mestre fjellet». I denne spalten fortsetter han der han slapp. Her finner du flere tekster.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.