Vi nordmenn trenger vi ikke å reise langt for å oppleve naturen og drive med friluftsaktiviteter. Samtidig synes mange det er greit å bli informert om mer fjerne steder å feriere...
I UTE er en av kjerneverdiene at vi ikke trenger å reise så langt for å få fine friluftsopplevelser. En av gledene med å bo i Norge er at de fleste av oss ikke trenger å reise så veldig langt for fjellturer, padleturer, teltturer eller skiturer, når det er sesong for det. Samtidig har det en verdi å få vite om steder det kan være fint å tilbringe ferier og fritiden sin.
Nylig møtte jeg et trettitalls europeiske friluftsjournalister, og de er nysgjerrige på Lofoten. Det er dit ni av ti drømmer seg til, og de lurer på om det vil være verdt det. Det er det jo. Lofoten er et slikt sted.
Men det finnes flere fine steder. Som Helgeland.
Det er enklere og billigere å komme seg fra Oslo til Longyearbyen og London, enn det er til Mosjøen. Men selv om det er tre flyplasser i Helgeland, må du ikke fly. Det går tog fra Trondheim. Det er ikke helt uoverkommelig med bil. Både lokale og turister også få kjøpt et Travel Pass, til bruk på hurtigbåter og busser i hele Nordland, som har vært en suksess lokalt.
Det er Nordland fylkeskommune som har disse passene, og de finnes også i appen Billett Nordland. Hurtigbåtene er for lengst vant til kajakkturister, som gjør det mulig å farte rundt og bli der en stund når du først har tatt turen.
Norges Vassdrags- og energidirektorat var på Helgeland da de skulle utrede hvilke steder i Norge som er best egnet for vindkraftutbygging.
I teorien kan det bygges over alt. Helgeland er ikke blant de 13 stedene som er med i innstillingen til Olje- og energidepartementet. For ordens skyld: Denne innstillingen er ikke en utbyggingsplan, men en faglig gjennomgang for å peke ut de områdene i Norge som er mest egnet for vindkraft, når man tar hensyn til miljø- og samfunnsvirkninger.
Når vindkraft ikke er aktuelt, så har det ingenting med naturvern å gjøre. Like lite som når Statkraft har besluttet at de ikke vil bygge vindturbiner i Norge. Det er kun en kommersiell avgjørelse. Har jeg forstått riktig, er det slik at når det bygges mange turbiner et sted (Norden), blir prisen relativt lav når de produserer mye (blåser mye).
Kan fraværet av vindturbiner bli Helgelands nye attraksjonskraft? I så fall er det en jobb å gjøre.
Ifølge rapporten til NVE er det liten kunnskap om hvordan vindkraftutbyggingen påvirker omdømmet av Norge som reiselivsdestinasjon.
Men for padling, fiske og fjellturer har Helgeland alltid hatt attraksjonsverdi. Den står fast. Det er på tide å gjenta hvorfor. Siden 2001 Mariann Sæther hver eneste sommer kommet tilbake til Trofors på Indre Helgeland. Nå har hun tatt med seg familien og flyttet hit, her kan du lese hvorfor hun synes det er det fineste området i hele Norge.
Gunhild Aaslie Soldal er redaktør i magasinet UTE.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.