Kjartan Bergsvåg: – Det er en egen sjanger innen tur
Roald Amundsen fortelle verden at Gjøa hadde kommet seg gjennom Nordvestpassasjen. Men det var langt til nærmeste telegrafstasjon. Nå vil Kjartan Bergsvåg begi seg ut på samme rute, med fjellski og pulk.
NY LANGTUR: En bihulebetennelse før start, men forhåpentlig ødelegger den ikke hele turen. – Jeg håper god, kald arktisk luft vil hjelpe, sier Bergsvåg. Foto: Christopher Michel
Lesetid: 3 minutter
– Polarhistorie trigger meg. Det tilfører turen en ekstra dimensjon, den blir litt mer meningsfull, sier Bergsvåg på telefon fra Vancouver i Canada.
Om få dager begynner vossingen på den lange skituren fra Herschel-øya til Eagle i Alaska.
Det var dit Amundsen måtte ta seg høsten 1905, da han ville bringe nyheten om at mannskapet på Gjøa hadde klart noen ingen før hadde klart – og som hadde blitt forsøkt siden 1500-tallet – å seile gjennom Nordvestpassasjen.
Ekspedisjonen står igjen som en av de virkelig polare bragdene, og bidro til at mesteparten av den nordamerikanske øst- og vestkysten ble oppdaget og kartlagt.
Ulike framkomstmiddel
Amundsen dro med hundeslede, mens Bergsvåg går alene med ski og pulk. Ruta starter 50 kilometer øst for King Point, der Gjøa lå fastfrosset i isen. Han gikk sammen med en inuittfamilie og den amerikanske kapteinen William Mogg, som hadde havarert med skipet Bonanza.
– De fulgte en postrute den gangen var det litt trafikk i området, forteller Bergsvåg.
Årets eventyrer-finalist Kjartan Bergsvåg fikk et sterkt møte med kulturen i Øst-Sibir da han padlet Kolyma.
King Point er stedet hvor Gjøa hadde den siste overvintringen. Der hadde de godt med selskap, med 12 skip som lå frosset i isen.
King Point er også stedet der en av Gjøas menn, Gustav Wiik ble gravlagt. Amundsen fikk beskjed om at Wiik hadde blitt syk og omkom da han kom tilbake fra Eagle.
– Kings Point er ingenting i dag, kanskje noen gjenstående hytter. Det er mye erosjon i området. De gamle gravene har antakelig har forsvunnet ut i havet, forteller Bergsvåg.
Inn i det ukjente
Reisen til Eagle var ifølge Amundsen 1300 kilometer, men Kjartan kan umulig forstå at ferden er så lang. Han har disponert med 35 dager før returbilletten tilbake til norsk jord.
Bergsvåg har vært i Yukon mange ganger tidligere. Blant annet har han krysset Nord-Amerika med en selvlagd neverkano. Nå ser han fram til å oppleve vinteren i Alaska. I fjor gikk han til Sydpolen, sammen med makker AK Glück Teigland. Dette blir en helt annen tur.
– Jeg vet ikke helt hva jeg går til. Jeg må være forberedt på det ukjente, for ingen går på ski i dette området og jeg er veldig usikker på føret. På tundraen er det vindeksponert snø og lett å gå. I skogsområdene følger jeg elvene. Løssnø og overvann på elvene er det jeg er mest redd for, jeg vet ikke hvordan det vil slå ut, sier Bergsvåg.
Går alt etter planen, stiller han i live-podkast 18 mars, med sammen med Skimuseet, Randulf Valle, Stein P. Aasheim og Anders Bache.
Nordvestpassasjen er en sjørute fa Atlanterhavet til Stillehavet gjennom den arktiske øygruppen nord i Canada. Det er ikke en bestemt rute, men mange mulige ruter.
Den ombygde fiskebåten Gjøa var det første skipet som seilte gjennom hele Nordvestpassasjen (1903-1906).
Roald Amundsen hadde med seg et mannskap bestående av Peder Ristvedt, Anton Lund, Helmer Hanssen, Gustav Juel Wiik, Adolf Henrik Lindstrøm og Godfred Hansen.
Det vitenskapelige formålet var å lokalisere den magnetiske nordpol, et arbeid ledet av Gustav Wiik. Amundsens sin motivasjon var utvilsomt å komme gjennom Nordvestpassasjen, noe ingen hadde lyktes med tidligere. Han var også interessert i å studere inuittenes levesett, som kan leses om i flere av utgivelsene hans.
Den 13. august 1905 forlot den norske ekspedisjonen Gjøahavn. Etter en vanskelig seilas gjennom Simpson Strait når de King’s Point ved Alaskas kyst. Her venter nok en overvintring for Amundsen og hans mannskap.
Ekspedisjonen bidro til at mesteparten av den nordamerikanske øst- og vestkysten ble oppdaget og kartlagt.
Polarguide Moa Hundseid om korleis det endeleg er å vere tilbake i Canadas endelause villmark, på langtur med ski og pulk, flokar og tårer som pressar seg fram.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.