Redningsselskapet har reddet folk på sjøen helt siden 1891. Med flere myke trafikanter på sjøen, måtte de finne ut hvordan sikkerheten best kan ivaretas hvis uhellet er ute.
– De to viktigste faktorene var å finne en måte å varsle på, og en måte å bli lokalisert på. Utgangspunktet vårt har vært den økende bruken av sjøen, og da både antall småbåter og vannskutere, men kanskje spesielt sjøens myke trafikanter, padlere, kitere og sufere, opplyser Martin Bolstad, leder for Akademiet i Redningsselskapet.
Ifølge statistikken er det viktigste kommunikasjonsmidlet på sjøen er mobiltelefoner for nordmenn. Bare fem prosent av alle nød-og assistanseoppkall frå kommer via VHF-radio, tross at det er 30.000 VHF-radioer i fritidsflåten. RS Aktiv-armbåndet trenger bare kontakt med 2G-mobilnettet, altså det samme som for å sende en sms.
Sikkerhetsarmbåndet er på størrelse med en Garmin-klokke og GPS-enheten med sim-kort ligger i et robust silikon-armbånd. Enheten har to knapper, en på/av-knapp og den store alarmknappen, som begge kan betjenes med våte neoprenhansker på. Man utløser alarmen ved å holde alarm-knappen inne i tre sekunder, og som et bevis på at alarmen er utløst lyser armbåndet rødt. Nå sendes dine GPS-koordinater til Kystradioen. Som en kvittering på at nødanropet med koordinater er mottatt og hjelpen på veg fra Kystradioen skifter armbåndet nå fra rødt til blått lys. Mens armbåndet lyser blått oppdaterer det GPS-koordinatene dine hvert 10. minutt slik at om du ligger i sjøen og driver avgårde, så vil Kystradioen alltid ha oppdatert posisjon. Batterikapasiteten gjør at enheten kan registrere og sende oppdaterte GPS-koordinater i fire timer. Om man driver avgårde i sjøen vil redningsmannskapet hele tiden være oppdatert på den forulykkedes posisjon.
Kystradioen vil kunne iverksette alt fra helikopteropphenting i regi av Hovedredningssentralen, sende ut ambulansebil eller -båt, sende ut en av redningsskøytene, eller få assistanse fra nærliggende fartøy. Siden alle som skaffer seg RS Aktiv registrerer hvilken våtsportaktivitet de holder på med når de har armbåndet på seg, vil Kystradioen kunne linke lokaliteten opp mot vær og bølgehøyde, og dermed danne seg et bilde og gjøre vurderinger uten å ha snakket med den forulykkete.
Det er fremdeles flest småbåter og motorfartøy som utløser redningsaksjoner på sjøen. I overkant av 5800 båter fikk hjelp eller assistanse av Redningsselskapet i 2018. Redningsselskapet var direkte involvert i redning av 41 padlere, kitere eller vindsurfere.
Enkelte har falt i vannet og kajakken har drevet fra dem, enkelte er utslitt og kommet seg på en holme, eller det er funnet en drivende farkost uten person som har utløst leteaksjon.
– Når det gjelder kitere og vindsurfere opplever vi ofte at personer på land varsler om folk som har problemer. Ofte er det endring i vindforhold, enten blåser det opp for mye til at de klarer å komme seg inn eller så avtar vinden når de er langt ute og trenger hjelp inn til land. Det er hentet brett og kite av skøytene flere ganger i 2018, forteller markedssjef Nicolai Kristiansen.
Enkelte av disse hendelsene har mottatt faktura for oppdraget. Med et medlemskap for de myke trafikantene vil det ikke bli noen egenandel, men gratis assistanse inkludert i medlemskapet.
PRISMODELLEN FOR RS AKTIV:
Introduksjonstilbud: 995,
Medlemskap påfølgende år: 595,
Merkelapp: 115,-