Da Telemarkskanalen stod ferdig for omtrent 130 år siden, ble den kalt for det åttende underverk. Og på en varm junidag er det lett å tenke at det var rett.
VANN OG LAND: Vannveien på 105 kilometer snor seg i landskapet og fører oss videre, uten at vi helt vet hva som venter oss rundt neste telemarkssving. Det blir det aldri spesielt krevende eller anstrengende. Samtidig kommer vi ingen vei om vi ikke skaper vår egen framdrift. Når vi begynner å kjenne oss sultne, går vi i land.
Lesetid: 4 minutter
Telemarkskanalen stod ferdig i 1892 og og er en sammenhengende vannvei fra kysten til indre Telemark.
Kanalen er 105 kilometer lang med 8 sluseanlegg og flere brygger med historiske severdigheter langs hele kanalen, fra Skien til Dalen.
Vikeplikt
Et vikingskip kommer seilende, det kommer visst fra Lillehammer.
Wow.
Vi sitter i kajakken, vi er selv kommet oss på vannet. Skulle vi treffe kanalbåtene, så er det faktisk vi som har vikeplikt selv om vi er de «mykeste trafikantene». Kanalskipene M/S Victoria og M/S Henrik Ibsen, som utvilsomt er sjarmerende veteraner til charterbåter å være. De kun har propell akter og som har vansker med å manøvrere i trange farvann. Da er det bare å komme seg litt til siden, og samtidig ha litt avstand til land, for å unngå at vi velter.
Som opprinnelig dansk med mange år i Norge vil jeg si at Telemark har den litt mer rolige naturen du kan finne i dette landet, med rundere fjell og landskapsformasjoner. Den er veldig idyllisk, en behagelig atmosfære. Rolig, med små bakker rundt om. Et annen type Norge enn på Vestlandet, selv om Telemark tidvis har noe vestnorsk fjordlandskap over seg. Et landskap det er lett å trives, og finne roen i. Den gir rom for den type friluftsliv jeg liker best. Å ha med telt, kunne lage bål, drikke kaffe.
Telemarkskanalen sto ferdig i 1892 og den dag i dag kommer du tett på historien. Med havkajakk er det en fin opplevelse i skjæringspunkt natur/kultur. Du kan bli sluset gjennom på oppsatte tider, eller trille forbi dem. Det finnes traller ved slusene.
I alt 18 slusekamre løfter båter og passasjerer fra Skien til Dalen. For kano og kajakk er det best å padle fra Dalen og nedover, heller enn oppover.
KANALPADLING
Det er mulig å kombinere padling med båttur på Telemarkskanalen, siden rutebåtene kan ta med kanoer/kajakker ombord. Dermed kan du ta båten én vei og padle én vei og dermed komme deg tilbake til utgangspunktet uten å måtte padle samme strekningen to ganger.
Kanalbåtene kan frakte kanoer og kajakk uten at du trenger å være med fysisk selv. Billetter kan bestilles via Telemarkskanalen. Kajakker kan bli sluset opp og ned i Telemarkskanalen til gitte tider. Dersom du ikke ønsker, kan du gå utenom slusekamrene. Det er traller ved slusene. Ved padling i Telemarkskanalen er det viktig å tilpasse seg kanalbåtene sine rutetider, og hvis det er mulig er det best å unngå underkanalene og andre smale passasjer når kanalbåtene kommer, da det er veldig trangt enkelte steder.
Kanalen gjorde det mulig å frakte varer og mennesker fra Skien til Dalen langt inn i fjellheimen, mens tømmer kunne fløtes trygt andre veien. I tillegg gjorde kanalbyggingen at man fikk bedre kontroll på vannet, med færre flommer og flomskader. Om vintrene gikk transporten med hest over isen.
Padling i Telemarkskanalen
NÅR: Hovedsesong er 25. juni-19. august. Da er slusene betjent.
OVERNATTING: Campingplassene langs Telemarkskanalen tar gjerne imot padlere. Egne padlehuker er opprettet ved Lindesviki (Tokke) og Ågapet (Kviteseid). Padlehukene er fine pausesteder, og overnatting om du har med liggeunderlag og sovepose. På øyer hvor det er sauer som beiter, er det satt opp gjerder. Husk å lukke porten, slik at sauene ikke tar seg inn i padlehukene og gjør fra seg på området.
UTLEIE AV KAJAKK OG KANO
Telemark Adventure ( Dalen og Kviteseid), Telemark Canalcamping (Lunde), Norsjø Ferieland (Akkerhaugen), Lunde Taxi), Dalen Bed & Breakfast.
KART: Eget padlekart for Telemarkskanalen fås kjøpt ved utleiesteder. Det er områder uten mobildekning, så det kan være en fordel å ikke bare basere seg på mobile kartløsninger.
TIPS: Padleled Vestfold og Telemark har mange turforslag og kartløsninger. I samarbeid med kommunene kommer det også flere gapahuker og utsettingsplasser, samt bedre trilleløsninger ved slusene.
Tips #1
Vind og bølger påvirker tidsbruken, men normal hastighet er 6 km/timen på kajakk og 4 km/t på kano. På Telemarkskanalen sine hjemmesider er det oversikt over når passasjerbåtene passerer i de trangeste farvannene.
TIPS #2
Padler dere sammen, er det ofte en fordel å padle mest mulig samlet. En grei huskeregel er at man alltid bør kunne kommunisere klart med den som er nærmest.
TIPS #3
Det er stort sett drikkevannskvalitet i de store vannene, Bandak, Kviteseidvannet, Flåvatn og Norsjø. Mellom Strengen og Ulefoss er det tappepunkt for drikkevann ved sluseanleggene. Unngå å ta vann nær utløp og ved små bekker.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.