ÅPENT LANDSKAP: På dager som dette er det fint å være i kajakken. Foto: Sandra Lappegard
Lesetid: 10 minutter
Du bør få testet aktuelle kajakker på vannet for å selv kjenne på stabilitet og manøvreringsevne. Du vil ikke kjøpe en bil uten å prøvekjøre den.
Du bør du heller ikke kjøpe en kajakk uten å ha kjent hvordan den er på vannet. De fleste seriøse kajakkforhandlere vil gi deg denne muligheten, og mange tilbyr også at erfarne instruktører blir med deg for å vurdere hvilke kajakk som passer best for deg.
Sjekk når du har kajakken på vannet
• Hold deg fast i brygge eller en annen kajakk og test stabiliteten ved å lene deg gradvis lenger ut til siden. Test også at det er greit å kante kajakken, og holde den på kant, med hoftebevegelse. Det bør være markert motstand i skroget mot videre krengning. • Sjekk skrogkontakt og at det er tilstrekkelig polstring ved hoftene - du skal ikke skli sidelengs ved øvelsen nevnt over. • Ved sidevind - holder kajakken retningen eller trekker den til siden. Hvordan Dersom du ikke får testet sidevind - kan selger garantere at kajakken går rett og ikke trekker opp mot vinden? • Svinger kajakken merkbart til høyre og venstre når skroget kantes og du er i fart? NB! Dette krever litt erfaring og trygghet i kajakk! • Hvor lett å holde god turfart med kajakken? • Hvor lett er det å manøvrere kajakken i trange plasser? • Hvor mye påvirkes skroget av bølger? Beholder den sin stabilitet, bremses den mye eller går den mykt gjennom bølger?
Dette kan du sjekke ut i butikken (noen punkter gjelder kun havkajakk):
• Passer sete og sittebrønn deg? Dette kjenner du fort om det passer. Sjekk at knærne kommer godt under skroget, at du har nok plass til din benlengde, men at det ikke er mer plass enn at du får god kontakt med skroget. • Har kajakken riktig størrelse og lastekapasitet for deg? Dersom du sjelden har med deg mer enn 10-20 kg last er det som regel en ulempe å ha 50-60 kg ledig lastekapasitet. • Har kajakken spring nok til å være så sjøsterk og manøvreringsdyktig du vil ha den? Lettest å teste når den ligger på et flatt gulv. • Er bakdekket lavt nok - markert høyere enn framkant av sittebrønn? Sjekk om du kan legge bakhodet ned mot bakdekket? • Er det V-form på skroget slik at det kan styres lett ved kanting - eller vil du være avhengig av å benytte ror. • Sjekk stivhet og styrke i skroget ved å presse ned framside av sittebrønn og bakdekk - som skal ha styrke til å tåle din kroppsvekt. Knestøtter bør ikke fjære for mye. • Er det sikkerhetssnorer rundt hele dekket slik at det er lett å få tak i kajakken? Er det strikker slik at åren lett kan festes på tvers av bakdekket? Snorer og strikker bør ikke være festet med gjennomgående skruer som kan gi lekasjer. ° Det må ikke finnes noen skarpe kanter, skruer el. noe sted slik at du kan rive opp deg selv eller drakt når du skal åle deg opp i kajakken fra sjøen.
Ror eller senkekjøl?
Til tross for ivrige diskusjoner og sterke meninger for eller mot ror så koker det hele ned til noen skrog er utformet slik at de er avhengig av ror, og andre skrogformer - med nogenlunde riktig vekt - trenger ikke ror hverken for manøvrering eller for å holde stø kurs i sidevind. Det selges fortsatt en stor andel kajakker med ror i Norge ( i motsetning til Storbritannia hvor det er mer uvanlig) og det henger ofte sammen med hva man har sett andre har, eller at selgeren ikke har tilstrekkelig kompetanse.
Ulemper med ror:
Mulighet for å skade deg selv og andre og utstyr ved redning etter velt (som det øves mye på ved kurs). F. eks. ved den anvendelige «cowboy-redningen» – å klatre skrevs over kajakken bakfra
ekstra vindfang
sårbarhet ved det utsatte roret ryker, og særlig hvis kajakken er avhengig av dette for å være retningsstabil ved vind
akterenden ikke bør vektlegges når kajakken er opp ned. Dette gjør tømming av kajakken for vann og lagring ved stranden vanskeligere
mulighet for vannlekasjer ved kabelgjennomføringer
dårligere fraspark og støtte for foten gjennom hele, ikke delte pedaler. Ikke mulighet for å skreddersy plassering av skottvegg eller sette inn hel fotplate
sovepute for å ikke bruke/lære annen teknikk for å svinge som allikevel er mer effektive og nødvendige ved grov sjø
i grov sjø vil ror ofte være ute av vannet mye av tiden av tiden
Fordeler med ror: • Bakre skott får noe mer plass da man unngår kjølkasse og wire der
• Noen kajakker har en utforming av skroget som gjør at de krever ror å svinge.
Her er eksempler på tre ulike kajakker.
Nigel Dennis Explorer blir av mange ansett som en av de beste havkajakkene som noen gang er laget. Kajakken er lettpadlet, har plass for lengre turer med oppakning og takler de røffeste forhold på en meget forutsigbar måte. Den lille produsenten ligger i Wales, rett ved en kyst som byr på 8 meters tidevannsforskjell med tilhørende strøm og bølger. De er mer kjent for sine solide, sterk byggekvalitet og ekstrem sjødyktighet enn for finish i detaljene.
Explorer er 540 cm lang, 54 cm bred, 25 kg, har mye spring og det oser sjøstyrke av de smekre, buede linjene. Markert V-bunn gjør at du lett justerer kursen med litt kanting, og markerte, men avrundede sidekanter gir meget trygg, økende motstand ved videre krengning. Lavt bakdekk og meget god skrogkontakt sikrer lett innlæring av støttetak og rulle. Den har 3 vantette skott og wire eller snorbetjen senkekjøl som det sjelden er behov for stort utslag på. Leveres også i "high volum" (HV) og "low volum" (LV) versjoner som sikrer god sittekomfort, skrogkontakt og moderat vindfang om du er større eller mindre enn middels.
Forhandles og importeres av God-Tur i Bergen og Alfa-fritid i Tromsø. Pris ca kr 23.500,- Ønsker du en tilsvarende sjøsterk og god turbåt med mer perfeksjonert finish kan Valleys Aquanaut i glassfiber anbefales. Den er litt rundere i skroget og koster ca fem tusen mer.
Valley Aquanaut Club er en rimelig plastkajakk med noen forenklede detaljer i forhold til Aqanaut HV og LV som også lages i plast. Skrogfasonge er minst like vellykket for allsidig bruk - så dette kan trygt kåres til beste havkajakk for pengene. Her har du en robust, rask havkajakk du kan stole på og manøvrere i all slags vær, den er faktisk så vellykket at flere instruktører bruker den. De forenklede detaljene betyr 2 istedet for 3 lasteluker, faste og ikke justerbare knestøtter og snorbasert, men mer robust betjening av senkekjøl.
Aquanaut har markert V-bunn, litt mindre spring og mer avrundede sidekanter og omtrent like lettpadlet som Explorer til tross for mer bredde og kortere lengde. Stabilitet er ganske lik, men i Aquanauten med mer avrundede kantene er det litt vanskeligere å merke hvor grensen går for når du må ut å støtte med åren. Padling i grov sjø er ikke noe problem og selv om mer volum i helt i bakenden kan løfte den noe mer under virkelig tøffe forhold. Målene er 518 cm x 57 cm og 24,5 kg. Bakdekk og ryggstøtte er som i Explorer og slik det bør være i havkajakker - hindrer ikke bevegelighet ved støttetak eller rulle og fungerer godt ved ulike redninger.
Dersom du er lettere enn 70-80 kg bør du prøve om LV-utgaven passer deg bedre (evt. vurdere Greenlander under). For de over 100 kg eller med ekstra lange ben kan HV-utgaven være aktuell. Har du litt erfaring og ønsker en noe raskere, slankere båt er Nordkapp fra samme produsent et bra alternativ.
Valley forhandles av www.eian.no på Hvaler og www.God-Tur.no i Bergen. Pakketilbud med åre, spruttrekk og redningsvest kr 12.900,- De andre plastversjonene fra Valley koster 3-4.000,- mer enn denne Club-utgaven.
Tahe Marine - Greenlander: Et lekkert, lærerikt, og raskt alternativ til vanlig, tyngre og bredere havkajakker. Vitale mål er 545 cm lang, kun 50 cm bred, 17-18 kg og moderat spring. Byggekvaliteten fra Estland er grei nok, men denne lettvektskonstruksjonen krever selvsagt mye mer forsiktighet enn Explorer som er forsterket med 8 kg mer glassfiber.
Spesielt for lettere eller unge personer vil denne komme til sin rett med sitt lettpadlethet og lave dekk og vindfang. Jeg har hatt med flere lette begynnere som har mestret denne båten fint og lett holdt god marsfart under snille forhold. Større personer kan ha det som en rask dagsturbåt skapt for hurtig mestring av rulle, surf og teknisk padling, men er du mer enn ca 80 kg bør du padle nær land (med mindre du er helt sikker på rulla) da det lave bakdekket kan medføre en del vann i sittebrønnen ved reentring fra vannet.
Den lille, tradisjonelle sittbrønnen sikrer god skrogkontakt, men krever litt mer omtanke ved ut- og innstigning de første gangene - spesielt for lange personer. Det lave skroget har lite volum, kun ca. 100 kg kapasitet, og vil derfor bli minimalt påvirket av vind og bølger. Ulempen er at du må tåle å sitte med forholdsvis rette ben og ha små lasterom til bagasjen. Personer helt ned mot 40 kg (med litt ekstra hoftepolstring) vil lett få fart på og manøvrere denne kajakken selv i en del vind. Det er ikke mange båter som fungerer så bra i de lave vektklassene!
Det må også nevnes at i disse dager introduseres Greenland Touring fra samme produsent har fått økt bredden til 53 cm, lastekapasiteten til 135 kg og er derfor et alternetiv for større personer og for de som vil på overnatingsturer. Den har også en større sittebrønn og egen dagsturluke.
Begge disse kajakkene forhandlers av Bjørns Kajakk i Tromsø, Mileslukern i Oslo og Kajakkspesialisten i Arendal.
Seabird Designs kommer også på markedet i løpet av 2010 med Seapearl - en rendyrket grønlandsbåt - som ser ut til å ligge mellom de to variantene fra Tahe Marine over. Den tåler 115 kg og er 52 cm bred.
NB! Når en kajakk er sjøsterk betyr ikke det at den nødvendigvis vil være sikker for uøvde padlere uten kunnskap om sikkerhetsredninger. Norges Padleforbund har en rikholdig terminliste med sosiale samlinger med kurs på mange nivåer og turer med erfarene ledere til spennende områder. Deltakelse på slike kurs og samlinger anbefales for både mestring og sikkerhet i kajakk.
Artikkelforfatter Pål -Trygve Gamme har holdt en rekke padlekurs og er ivrig havpadler. Han har selv eid Trapper K1 svensk turkajakk (ja, forsøkte forgjeves å tømme den og padle videre etter en velt), Nigel Dennis Explorer HV, Valley Nordkapp, Rockpool Alaw Bach, Nigel Dennis Greenlander Pro, Tahe Marin Greenlander, Valley Aqanaut Club, Valley Anas Acuta. Har i tillegg padlet mange andre vanlige kajakker på det norske markedet, deriblant Hasle Explorer, NDK Romany, Prijon Kodiak og Seayak, Wildernes Systems 165 og Cape Horn, P&H Capella og North Shore Polar og Kajaksport Artisan.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.