Fra tuppen er det 48 cm til stålkanten begynner, og tilsvarende 30 cm fra bakkant. Allerede ved 20 kg vekt er hele skien flat, bortsett fra en vanlig smørelomme på 40 cm.
Vi forstår at det er lite spenn og stivhet foran og bak i skien til å ta vekt og gi spenst. Gjennom radiusmålinger av spennet får vi konstatert at skien er helt rett (uten spenn/krumning) i uvanlig stor del av framskien noe som bidrar til at spennet er lavest i testen, med kun 24 mm uten vekt. Skien har en midtbredde en drøy mm mer enn oppgitt fra produsent.
Svingvekten er lav. Det er kuttet ned på kjernemateriale foran og bak i skien, slik at den kjennes lett på foten ved skøyting og når vi går fiskebein.
Den oppleves tyngre i 10 cm løssnø og enn både E89 og Madshus Panorama, antakelig fordi den synker lengre ned, men dermed tryggere i løs snø enn E89 og BC59 fordi hele foten lettere får kontakt med underlaget.
Den er overraskende trygg å styre ned 200 høydemeter på ujevn og løs snø. Tupp og framski bøyer seg kraftig og er litt flagrende, noe som er litt overraskende, vitende om at Åsnes har efaringer med stabil rocker og innsmalning i framskien gjennom Åsnes Gamme 54, for å gi mer stabilitet og mindre motstand i løssnø.
Ved å raskt bytte mellom skiene under testing, merker vi at farten reduseres merkbart med dårlig glid i sålen, både ved vått og tørt føre.
Bæreevne er litt svakere, vi ser skiene synker noe mer ned i snøen enn Rossignol 59 og Fischer E89. Skien gir langt mindre fart enn sistnevnte, spesielt i en egenlagd løype i løs snø. Farten reduseres med 10-20 prosent sammenlignet med E89.
Den er også klart langsommere enn den tidligere testvinneren Åsnes Holmenkollen. Med andre ord kan vi avdekke at vektreduksjon ikke er ensbetydende med høyere fart.