– Jeg har aldri grått så mye i løpet av en ekspedisjon før
Det er en sliten, men lykkelig Vincent Colliard som snakker med Utemagasinet fra Punta Arenas. For å slå Christian Eides 13 år gamle fartsrekord til Sydpolen gikk i snitt 51 kilometer hver dag i 22 dager.
TØFF TUR: Vincent Colliard ved den berømte Sydpolen-kula. Foto: Stein Retzlaff
Lesetid: 5 minutter
Dårlig vær og tunge forhold gjorde at Vincent Colliard var nær ved å bryte flere ganger underveis.
– Starten var beintøff. Første dag gikk jeg 35 kilometer i tung puddersnø, med to pulker som var på sitt tyngste, forteller 38-åringen.
Tiden fra midten av desember til midten av januar anses som den beste værmessig. Men da Colliard ventet på avreisen fra Union Glacier til startpunktet, Hercules Inlet, snødde det kraftig.
– Jeg begynte å tvile allerede på dag 1. Været var bra, men det var ekstremt trått føre.
Christian Eide gikk i snitt over 47 kilometer per dag. Colliards plan var å starte rolig for å gi kroppen tid til å vende seg til belastningen, men med de store snømengdene, innså han at han måtte gi gass fra start.
– Jeg måtte bare satse på at kroppen ville klare belastningen. Smertene begynte etter fire-fem dager med puddersnø, men jeg hadde ingenting å tape og alt å vinne.
Under årets Eventyraften deles det ut heder og ære til turer og prosjekter som har utmerket seg i året som gikk. Her er finalistene.
Frem til 86 grader sør var det varierende vær, mye snø og mye lavt skydekke.
– Og jeg som trodde Antarktis var en ørken!
Colliard ler oppgitt på telefonen. Den erfarne polfareren er godt kjent med hvordan lange ekspedisjoner tærer på kroppen, og han var hele tiden spent på om han ville klare å bøye beina neste morgen.
PÅ MED MASKA: Sydpolen-selfie anno 2024.
MÅLET: Å sette ny fartsrekord fra Hercules Inlet og til polpunktet.
SOMMER I ANTARKTIS: Januar er varmest måned i Antarktis, med temperaturer ned mot 26 minusgrader.
Værforbehold
Colliard snakket med støttespiller Lars Ebbesen hver eneste dag, og var fortvilet over de dårlige værmeldingene.
– Jeg har aldri grått så mye i løpet av en ekspedisjon før. Å gå 50 kilometer i whiteout er ekstremt krevende. Du mister balansen og konsentrasjonen, og selv om kommer inn i teltet og kan klappe deg på skulderen etter en god dag, så vet du at i morgen tidlig, så begynner du på null igjen.
Hvor fant du motivasjon til å fortsette?
– Jeg tenkte mye på de fine menneskene jeg har rundt meg i livet mitt, den fantastiske kona mi og det at jeg skal bli far.
– Og så hørte jeg mye på heavy metal-musikk, ler han og legger til at noen ganger ble selv det ikke nok.
Han sier at den eneste grunnen til at han nådde Sydpolen, og slo fartsrekorden var at været endret seg fra 86. breddegrad.
– På 86. og særlig 87. breddegrad er det kupert terreng, med sastrugi og katabatisk, svært sterk, vind. Her vil du ha sikt. Jeg visste at jeg ville ha vært ferdig om jeg ikke så noe.
Å holde på et forsprang
Colliard prøvde å ligge foran Eides tidslinje hele veien, for å ha litt margin å gå på. Eide gikk over åtte mil den siste dagen, og Colliard visste at han ikke kunne slappe av på noe tidspunkt.
– Kroppen var sliten på grunn av den tunge starten og Christians rekord hang over meg hele veien. Det var først da jeg så polpunktet i det fjerne den siste dagen at jeg våget å tro at jeg skulle klare det. Helt frem til da fryktet jeg at kroppen kunne bryte sammen når som helst.
11. januar nådde han Sydpolen, etter 22 dager, 6 timer og 8 minutter. Han slo dermed Eides rekord med over et døgn.
– Jeg følte nok en sterkere forbindelse nå på grunn av babyen, forteller han rørt.
Nå som du skal bli far, er du ferdig med ekspedisjoner?
– Jeg tror jeg ville ha gjort det igjen. Hvis været var bedre, hvis jeg hadde vært på stand by med ALE og avtalt å starte når forholdene var best, så tror jeg det er rom for forbedring. Rekorden kan slås, og jeg vet at kroppen tåler denne typen trening og kraftanstrengelser, sier Colliard.
Svaret kom overraskende raskt. På spørsmål om han noen gang fryktet for liv og helse, kom responsen like umiddelbart. Et kort og kontant «Nei.»
O’Brady falt ned i en bresprekk under en mil fra startpunktet, og avbrøt turen etter seks dager.
I forkant hadde Eide anbefalt ski under pulken, og Colliard bekrefter at det var en god idé.
– Men du kan likevel bare gjøre så mye med riktig utstyr og gode forberedelser. Du trenger også godt vær.
Colliard synes det er interessant med fartsrekorder, så som all utforskingen er unnagjort. Men han er ikke helt fan av startpunktet Hercules Inlet.
– Det er en endeløs diskusjon i miljøet om hvor kysten starter, om det er på innenlandsis eller havis, men de gamle oppdagelsesreisende startet ved havet. Jeg synes rekorden bør etableres fra Berkner Island.
Har du noen tips til neste års forsøk?
– Vær klar for å gå inn i livets største smertehule. Men om du først klarer det, så er det en utrolig følelse. Og det å vite at jeg skal bli pappa ga mye styrke.
Sistnevnte kan være noe vanskeligere å planlegge en ekspedisjon rundt.
Guide til valg av fjellski, feller og bindinger. Test av 50 par fjellski fra Åsnes, Fischer, Madshus, Rønning, Rossignol og flere.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.