Selskapet er Norges største arrangør av ekspedisjoner og eventyrreiser.
Fra Oslo ledes to selskaper: Hvitserk & Eventyrreiser som satser på turer for nordmenn i utlandet, og Norrøna Hvitserk Adventure for turer med utenlandske turister i Norge.
På andre siden av Lysakerelva, og dermed i Bærum kommune, ligger hovedkontoret til Norrøna. De har vært majoritetseier i Norrøna Hvitserk Adventure siden januar 2020. Tidligere het datterselskapet Hvitserk of Norway. før det ble splittet og solgt til Norrøna. Men det nye samarbeidet, ledet av Marit Vidnes, fikk en kald start.
I disse dager er det ett år siden Norge ble nedstengt på grunn av korona-pandemien. Hvitserks to selskaper nærmer seg én million i koronastøtte fra staten.
– For 2020 går vi i minus, men det står ikke om jobber hos oss. Begge selskapene kommer til å klare seg gjennom dette, sier Vidnes.
Hvitserk & Eventyrreiser tar nordmenn med til fjerne himmelstrøk og er hardest rammet av pandemien. Før den rammet var de ti ansatte. Ett år senere er det kun daglig leder og guideansvarlig igjen.
– Utlandssatsingen ligger mer nede. De har måttet nedbemanne en del og har lagt ting mer på is. Noen områder, som Nepal, vil nok ikke være aktuelle i 2021. Selv om land utenfor Europa åpner opp for turister i år, tror vi det er stor sannsynlighet for at norske myndigheter begrenser nordmenns reisemuligheter det kommende året.
– Blir de to selskapene konkurrenter på det norske markedet i år?
– Nei, det er kun Norrøna Hvitserk Adventure som vil levere turer i Norge i år.
– Hvordan kan det stemme når både Hvitserk Adventure og Norrøna Hvitserk promoterer turer for nordmenn på sine hjemmesider?
– Det er kun Norrøna Hvitserk Adventure som står for gjennomføring av turer i Norge under Hvitserk-navnet, men vi selger også turene gjennom Hvitserk & Eventyrreiser sine nettsider, sier Vidnes.
Året alle skulle på norgesferie
Fjorårets sommerferie ble kjent som året da alle nordmenn skulle feriere i Norge.
– Hvordan slo det ut for dere?
– Det ble kjent ganske sent at man kunne reise rundt i Norge. Vi fikk stablet en del turer på beina, selv om omsetningen i 2020 ikke ble noe å juble over. Vi hadde sett for oss en omsetning på 21 millioner kroner, men endte på 4,3 millioner, inkludert tilskudd.
Selskapet hadde en omsetning på 13 millioner kroner i 2019 og satset dermed på en stor økning i aktiviteten før pandemien inntraff.
For Hvitserk & Eventyrreiser var omsetningen i 2019 på 59 millioner kroner.
De så for seg lignende tall i 2020, men omsetningen falt til 8 millioner kroner, og mye av dette var tilskudd.
– Hvilke utenlandske områder tror dere vil åpne for denne typen reiser først?
– Vi ser for oss at det blir Europa, både på grunn av vaksineringen og Schengen-avtalen. Når det gjelder Afrika og Asia er vi redd for at det vil ta tid.
– Er dere sikre på utlandsturer i 2022?
– Vi kan aldri være sikre på noen ting, men vi har troen på det. USA ligger langt framme på vaksine-statistikken, og de har allerede gått ut og sagt at folk kan begynne å reise i sommer. Det har vært det største markedet vårt. Men med tanke på bærekraft ønsker vi i større grad å tiltrekke oss turister fra land som er nærmere oss i framtiden.
– Gjør dere flere ting med tanke på bærekraft?
– Vi jobber med å merke CO2-avtrykket på turene våre. Flyturene er det største avtrykket. Men vi er enig med David Attenborough: Du vil ikke ta vare på noe du ikke har opplevd. Vårt hovedfokus er å forandre holdningene til dem som er med oss på tur, gjennom å vise fram urørt natur.
200 turer i 2019
– Hvor mange turer leverte dere i Norge før pandemien?
– I 2019 hadde vi rundt 40 til 50 ulike turer over hele Norge. Totalt ble det arrangert rundt 200 turer. Noen av de arrangerte vi flere ganger, mens noen bare ble gjennomført én gang.
– Hva er den mest populære turen dere har i Norge for utenlandske turister?
– Trolltunga-Preikestolen-Kjerag, en seksdagers tur som starter og slutter i Oslo. I tillegg er man innom flere mer ukjente steder. På den turen har vi hatt et tak på 12 gjester av gangen.
– Hvilke tanker gjør Hvitserk seg om belastning på naturen? Noen områder får merker av turismen, som Besseggen, Romsdalseggen og Trolltunga?
– Vi må ha med noen av de mest kjente stedene for å få med folk. Men den norske naturen har noen få steder hvor alle går, og så er det mange steder hvor nesten ingen går. Vi er veldig opptatt av å ta med folk til litt skjulte perler hvor de får oppleve noe de kanskje ikke forventet. Ofte får vi tilbakemeldinger om at de stedene var de fineste.
– Hvor vil dere ta med nordmenn i Norge i år?
– For å treffe nordmenn må vi i større grad ha turer som ikke er lett å gjennomføre på egen hånd. Turen jeg nevnte over slår an blant amerikanerne, men den klarer de fleste nordmenn å gjennomføre selv. Derfor prøver vi å lage bortgjemte turer, som det ikke er så lett å gjennomføre uten hjelp. Det kan for eksempel være turen vi har til Lofoten, Værøy og Røst. Her får du være med til steder som du kanskje ikke hadde funnet selv. Det er lokalkjente guider, som kan gjøre opplevelsen til noe mer enn du ville fått til alene, sier Marit Vidnes.