TUNGT: Ekspedisjonsmedlemmene ble flere ganger nødt til å bære utstyret for å komme seg videre. Foto: Børge Ousland
Lesetid: 4 minutter
Det var etter en seilas gjennom Nordvestpassasjen i 2010 at Børge Ousland og Vincent Colliard startet fellesprosjektet sitt, IceLegacy.
Prosjektet skal ta dem over verdens største iskapper i løpet av de neste årene.
Hva er en iskappe?
Breer deles inn i ulike typer, etter form og størrelse.
• Iskappe eller brekappe (ice cap på engelsk) brukes om ismasser som dekker et område som er mindre enn 50 000 kvadratkilometer.
• Mindre brekapper kalles også platåbreer (og kåpebreer) fordi de er sentrert over et fjellplatå. Jostedalsbreen er et eksempel på det.
• Hvis ismassen dekker et areal som er større enn 50 000 kvadratkilometer kalles den innlandsis (ice sheet på engelsk)
• I likhet med isbreer beveger iskapper seg sakte, men fordi de dekker et så stort område, flyter isen i alle retninger bort fra sentrum av iskappen, uavhengig av topografi.
• Isbreer er mindre og følger terrenget og flyter i alle retninger.
Vis mer
Denne høsten kan de huke av Juneau-isfeltet i Alaska, som ble avsluttet i september.
Juneau-isfeltet ligger på grensen mellom Alaska og Britisk Columbia i Canada og dekker et område på 3900 km², litt mindre enn Østfold.
For Ousland og Colliard ble det en strabasiøs krysning, der de brukte 20 dager på 172 kilometer.
– Det var en ganske hard tur, og nok det verste tidspunktet på året å gjennomføre turen, forteller Ousland, før han raskt legger til at det ikke var noe de ikke klarte å håndtere:
Colliard ble pappa i mai, som gjorde det nødvendig å utsette avreisen.
Børge Ousland er en av vår tids største polarlegender. Nå snakker han ut etter sin mest krevende ekspedisjon noensinne: – Det finnes ingen steder på jorda som Polhavet.
Ousland sier at det var artig å oppleve andre årstider, og dermed flere typer utfordringer.
– Selv om det var en vanskelig tid på året, så var det spennende. Det var masse is, og lite snø, og det ble mye gåing og bæring, med det var vi forberedt på, sier Ousland.
De gikk mye i tau underveis, og at de møtte på mange tynne snøbroer, som gjorde navigeringen krevende.
– Det er et problem man ikke støter på i april eller mai, da er snøen tykkere og tryggere og det er enklere å se sprekkene, sier Colliard.
Det er en sliten, men lykkelig Vincent Colliard som snakker med Utemagasinet fra Punta Arenas. For å slå Christian Eides 13 år gamle fartsrekord til Sydpolen gikk i snitt 51 kilometer hver dag i 22 dager.
For den nybakte faren ble det ekstra viktig å gjennomføre turen på en sikker måte.
– Jeg er nok blitt mer ansvarlig etter at jeg har blitt far, ler han.
Samtidig var det nødvendig å være fullstendig fokusert på turen.
– Det var viktig å ikke blir fristet til å ta snarveier for å komme tidligere hjem. På en slik tur må vi ta oss god nok tid, og ikke forhaste oss, sier Colliard.
Det var tidvis krevende å være tålmodig, for det gikk sakte fremover.
– Vi gikk bare 8-9 kilometer per dag, som er stor kontrast fra tidligere ekspedisjoner, sier franskmannen.
Etter denne ekspedisjonen har Ousland åtte av de tjue iskappene i prosjektet igjen, Colliard har 11.
Målet med Ice Legacy er å skape oppmerksomhet rundt smeltende iskapper og breer verden over.
Juneau-isfeltet nådde sitt største rundt år 1700, men har hatt en tilbakegang siden.
Juneau
Juneau-regionen har det største antallet isbreer i Alaska. Totalt er det over 40 breer, inkludert Mendenhall, Taku og Herbert-breen.
Isfeltet har vært overvåket fra 1948. Forskerne frykter at to tredeler av massen vil bli borte i dette århundret.
– Isbreer er verdens kjøleskap. Når breer forsvinner har det innvirkning på hele verden, sier Ousland.
Ousland har drevet med polare ekspedisjoner siden 1980-tallet, og er bekymret over endringene han har sett og opplevd, særlig de siste ti årene.
– Et av de viktigste bidragene våre er å vise at det ikke er noen opsjon å gi seg. Det er for seint å være pessimist. Nå må vi stå på og samarbeide for å få det til, sier han.
Samtidig tror han smeltende isbreer i fjerne strøk er for abstrakt for folk.
– Det er kalde, ugjestmidle områder som ingen drar til. De fleste har hørt at isen smelter, men få skjønner hvor raskt det går. Forskere forteller om så og så mange kvadratkilometer som forsvinner, men det sier ikke noe for folk flest.
Polfarerne forstår godt at mange kan føle på en maktesløshet rundt klimaendringene.
– Jeg skjønner godt at folk ikke vet hva de skal bidra med i den store sammenhengen. Da prøver jeg å fortelle at når man er en del av problemet, så må man også være en del av løsningen. Jeg tror det kommer til å bli populært å være på den riktige siden av historien, og kunne se barnebarna i øynene og si «jeg bidro», sier Ousland.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer UTE,
Terrengsykkel, Fri Flyt, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Utemagasinet.no er friluftsfolkets nettsted. Gjennom grundige utstyrstester, turreportasjer, og intervjuer med aktuelle friluftsprofiler får du inspirasjon og tips til dine egne turer.