Badekarseilas på Mjøsa

De har vært på Sørpolen og Nordpolen. Sammen har de gått Las Vegas på langs, nå seiler Petter Nyquist og Aleksander Gamme på Mjøsa, i to badekar.

Sist oppdatert: 5. august 2015 kl 14.35
aleksander gamme og petter nyquist
Tubtanic: Farkosten er laget av to badekar, mye plank, skruer, isopor og plastkanner. Snittfarten første dagen var på 1,6 kilomter i timen. Foto: Thomas Løberg
Lesetid: 3 minutter

– Vi er bak der vi avslutta i går, ved Vingrom, ikke så langt fra Lillehammer, forteller Petter Nyquis over telefon, mens Aleksander steker bacon ombord i farkosten Tubtanic.

De har drevet 3 kilometer i feil retning, men har ankret seg til en flytebøye for å ikke drive enda lenger under frokosten.

– Vi forsov oss litt, skjønner du.

Parasollen dekket ikke over begge badekarene i løpet av natten, og senga, det vil si farkosten er ikke lenger enn 1,60.

De våknet flere ganger i løpet av natten av regnvær dryppende i ansiktet.

Hvordan kom dere på denne ideen?

– Åssen kom vi på ideen a, Aleks? Nei, vi laga en oversikt over alle mulige, rare ideer til kortreiste ekspedisjoner og turer. Også for å få barnefri. Neida. For å få fred i badekaret.

Snip20150805_1
Snip20150805_1

Ingen lettvekter: Farkosten i seg selv veier omtrent 80 kilo. Også kommer to menn og en hel del utstyr i tillegg. Foto: Thomas Løberg 

– Badekaret inneholder mye rart. En parasoll, et seil laga av et gammelt telt, så det er rester av glidelås, men det fungerte ikke så bra i går. Vi har en barbiedukke som gallionsfigur, radio og en lekegris som heter Tigris, oppkalt etter sivbåten til Thor Heyerdhal. Hva annet har vi? Brannslukningsaparat, HMS er viktig. Båthorn med gas, men den fungerte ikke. Kikkert. Fiskestenger og himalayaflagg. Også har vi en tradisjon – flaxlodd på tur! Nå henger de til tørk. Regelen er at om vi vinner skal pengene gå til et nytt prosjekt. Sist vi skrapa flaxlodd var på Broad Peak i 2010.

LES OGSÅ: Sommer på Svartisen

– «Mjøsa på langs» er en fin tittel, men vi kommer dit vi kommer. Vi lurte på om det gikk an å bo og seile i to badekar, så da satt vi bare en dato, bygget fartøyet på to dager, pluss en dag til å skaffe badekar og parasoll. Du vet, den er bygget for fart.

– Lav fart?

 – Ja!

Snip20150805_5
Snip20150805_5

Motvind: I motvind og regn seilte de forbi Vingrom i går, og må seile forbi en gang til i dag. Foto: Thomas Løberg

– Hvordan er det å bo i og seile Tubtanic?

– Vi har kun én regel; den ene beveger seg ikke uten å informere den andre. Tubtanic er stabil sidelengs, men ikke framover. Vi får prata mye sammen, den er som et flytende telt, eller en vannseng, vi har jo ikke så mange steder å dra. Ellers står ikke hygiene så høyt, nå tisser vi i øsekaret og hiver det over bord. Det andre har vi ikke kommet til enda.

Alexander klekket eggene i natt, da han sov på de. De har handlet inn seks liter Biola, polarbrød, ti pakker gulost og åtte tuber kaviar.

– I kveld skal vi ha langtidsmørnet biff til middag.

Snip20150805_6
Snip20150805_6

– Hvor lenge skal dere seile?

– Ut uka, tenker jeg, sier Petter.

– Så lenge det er moro, skyter Aleksander inn.

– Vi håper værgudene er med oss, at vinden snur slik at vi er framme på et blunk. Vi seilte forbi noen hytter i går. Da fikk vi besøk av en kar i båt som syntes dette var veldig spennende. I dag kommer vi til å seile forbi igjen. Det er litt som å være på polhavet. Vi ser posivitet på det, har ikke beregnet noe som helst, men det hadde vært hyggelig å sett den Mjøsbrua.

Følg seilasen på instagram, @aleksandergamme og @nyquistpetter.  

– Ship O hoi!

Publisert 5. august 2015 kl 14.35
Sist oppdatert 5. august 2015 kl 14.35

Relaterte artikler

Utemagasinet.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Gunhild Aaslie Soldal | Tips til redaksjonen

Kommersiell leder: Alexander Hagen